Buddhist

Vilken religon tillhör du?

Jag är född kristen, men är egenltigen inte kristen. Jag är inte så insatt i religoner men börjar få ett större intresse för att veta mer.
Jag gick i en kristen/vegitarisk skola låg- till högstadiet, där hade vi även hade bibelkunskap. Då jag var en av det jobbiga eleverna som frågade en massa frågor.

Idag tror jag att jag är mer buddhist än något annat.
Jag tror på reinkardation, att allt liv har samma värde (vilket sågs mycket igår när vi väntade på bussen då jag räddade en skalbagge som föll på rygg om och om igen) och att man får det man förtjänar, ja iaf i vissa fall, det finns såklart undantag, men får man ett hinder i livet är nog detta meningen för att man ska kunna lära sig något till nästa.

Idag köpte jag ett buddha huvud, har några fina buddha ljus me, fast dom är packeterade varsamt för att sättas upp den dagen jag skaffar eget.

En av mina önskningar innan jag dör är att åka till tibet och se hur munkarna bor och få lära mig något nytt.



(Det vita är ett snöre)


Kommentarer
Postat av: Sanna

är du både döpt och konfirmerad? låter så skumt att säga "född kristen" tycker jag när man aldrig varit religiös...

2009-07-14 @ 20:42:47
URL: http://sannabakar.blogg.se/
Postat av: Sanna

fast nä, jag håller ändå inte med dig i ditt resonemang :p Visst att man betalar kyrkoskatt etc men jag tycker inte att man automatiskt kan säga att man är kristen.



Jag är inte döpt men är med i svenska kyrkan (vilken inte nyfödda barn automatiskt blir nuförtiden)men jag skulle inte vilja påstå att jag automatiskt är kristen bara för att jag betalar kyrkoskatt... Men ja, sverige är ett kristet land (protestantiskt till och med). Det är jag med på (:

2009-07-14 @ 21:32:10
URL: http://sannabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0