Buddha

Detta har jag hört att Buddha har sagt.

Må man inte underskatta det onda och tänka: Det kommer inte till mig.
Även en vattenkruka fylls av fallande regndroppar.

Den oförsåndige fylls med ont även om han samlar det med litet åt gången.

Må man inte underskatta det goda och tänka: Det kommer inte till mig.

Även en vattenkruka fylls av fallande regndroppar.

Den förståndige fylls med godhet även om han samlar det med litet åt gången.[1]

 

 

Och vad kan då detta betyda?

Eftersom Buddha levde för mer än 500 år före våran tids räkning kan vi inte ringa och fråga, utan man får ta det som man själv läser det.

Som en dikt du hittade i en bok, det finns ingen som säger vad du ska känna när du läser den, det finns ingen som kan säga vad den ska betyda för just dig.

 

När jag läser denna ”dikt” tänker jag att han menade att man aldrig kan ta något för givet och tro att allt alltid är på ett specifikt vis. Även en regndoppe eller ett steg på en stig är ett närmare den destination den går emot och är du inte medveten om vart det för dig kan det ta dig till ställen du helst inte skulle vilja komma till, eller det motsatta att du tar dig till ställen du önskar du var medveten om resan som fört dig dit.
Det är svårt att alltid vara medveten om sin omgivning och alla de upplevelser som har gjort dig till just dig. Men det är just vad meditation är tillför (som är en viktig del i buddhismen), att man har ett rent sinne och ett öppet hjärta för att kunna vara medveten om vad som händer i vardagen.

 

 



[1] Och här står jag med ett val.. Av Pake Hall, Buddhism-nu, Nr 4- 2009 / årg. 4


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0