Take what you got - Linssoppa á la 15 min

Till middag idag blev det linssoppa. Hade verkligen ingen fantasi på vad jag skulle göra så jag tog vad jag hade hemma och gjorde mig en linssoppa. Riktigt mumsigt faktiskt.








Så här gör du:

2,5 dl röda linser
1 grönsaksbuljongs tärning
1 gullök (går även bra med purjo)
1 vitlöksklyfta
1 paprika i valfri färg
(ha även i de grönsaker ni har hemma eller önskar)
500g krossade tomater
kryddor och vatten


1. Välj ut de råvaror du vill ha mé och hacka i mindre bitar.

2.  Fräs grönsakerna i olivolja och krydda med valfria kryddor (jag använde salt, svartpeppar, cayenpeppar samt paprikapulver).

3. Blanda i linserna samt dubbelt med vatten (2,5 dl linser= 5 dl vatten) samt buljongtärningen, låt allt koka i ca 10-15 min eller till linserna är mjuka.

4. Blanda i krossade tomater och låt koka upp.


KLART FÖR SERVERING, LÄGG UPP I SKÅL OCH DEKORERA MED TEX TIMJAN.
SMAKLIG MÅLTID!





Kommentarer
Postat av: Sanna

Den såg god ut! Måste testa (:

2009-05-20 @ 22:09:28
URL: http://sannabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0